Zorg voor Lean heeft geen kant en klare producten. Wij leveren maatwerk. De oplossing voor uw probleem. Een van de dingen die wij doen is het maken van Lean simulatiegames.
De Lean simulatiegame
Dit is een praktische oefening waarmee we werkprocessen simuleren in een veilige en interactieve (niet-digitale) omgeving. Deelnemers kunnen zich focussen op hun rol en verantwoordelijkheden in het werkproces, zonder afgeleid te worden door omgevingsfactoren. Deelnemers gaan in meerdere rondes aan de slag om de werkprocessen ook daadwerkelijk te verbeteren. Zij worden meegenomen in de theorie van procesmatig- en ketengericht denken en in de Leanprincipes voor verbeteren.
Het spel wordt gespeeld met tastbare materialen, zoals instructiekaarten, functieborden, formulieren en patiënten in de vorm van poppen. De trainingsruimte wordt ingericht zoals deze ook tijdens de processen zijn. Digitale processen worden op papier nagebootst om deze zo inzichtelijk mogelijk te maken. De deelnemers gaan fysiek ervaren en zien wat inefficiënties in het proces teweeg brengen, zoals wachtrijen, stapels formulieren, bewegingen en transport. Na elke ronde is er een terugkoppeling van KPI’s, zoals wachttijd, kwaliteit en klanttevredenheid. Na de terugkoppeling is er een evaluatie van de deelnemers, welke als input dient voor de verbetermaatregelen die zij in de daaropvolgende ronde kunnen gaan testen.
Het doel van een Lean simulatiegame
Het ervaren, verbeteren en testen van werkprocessen, rollen en verantwoordelijkheden in relatie tot elkaar, daarbij gebruik makend van de principes van Lean.
Maatwerk
Een Lean Simulatiegame is een manier om de processen in uw organisatie te verbeteren; efficiënter, effectiever en met meer waarde voor de patiënt. Door het spel aan te passen aan een praktijksituatie uit uw eigen organisatie krijgen medewerkers een herkenbare leersituatie waarin zijzelf de regie krijgen over de verbetering. De Lean Simulatiegame is door verschillende teams te doen en periodiek te herhalen.
Resultaat
- Een efficiënter en effectiever werkproces
- Betere zorg voor de patiënt
- Betere afstemming in de keten
- Een goede basis om continu verbeteren mogelijk te maken
Voor medewerkers:
- Kennis van én ervaring met verandering door middel van de Leanprincipes
- Ketengericht denken
- Versterken van eigen regie en teamgevoel